tisdag 26 oktober

En fråga från anonym:
Vilken fin växa säng man skymtade i bakgrunden?:)
Vart har ni hittat den? Och vad var det som fick dig att fatta beslutet om att det är dags att skippa spjälsängen?
Jag kan som inte riktigt bestämma mig hur ja ska göra haha

Svar:
Jag lyckades inte komma in på din blogg via länken så jag vet inte vem som skrev frågan, tekniska problem eller liknanade.

Vi köpte sängen på IKEA. Gulliver heter modellen. Du hittar den här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S39887442
Matilda fyller snart 2 år så man skulle ju kunna vänta ett tag till med att byta säng men jag ser ingen mening med att vänta hur länge som helst, det tar nog lika lång tid att vänja henne nu som om ett halvår.
Vet inte riktigt när man brukar byta till en större säng? Kanske mellan 2-3 år.. men hur som helst så förstår hon ju att man sover i sängen så man får ge det lite tid bara.
Första kvällen tog det 40 minuter för henne att somna, då satt jag brevid henne i sängen men nätterna efter det har hon somnat nästan direkt precis som i sin spjälsäng.
Hon kan kliva ur sägen och ställa sig bakom dörren eller gå omkring i sitt rum men efter en liten stund så går hon och lägger sig i sängen igen och somnar där. Brukar plocka bort glödlampan i taklampan på kvällen så att hon inte tänder den. Låter det dumt?
-kanske men det funkar för oss. Hon skulle aldrig få ro om hon kunde tända stora lampan, då skulle hon leka hela natten istället.
Om man har en resesäng så kan man ju alltid plocka fram den om han/hon inte somnar. Ge det lite tid. Alla mammor och pappor får nog själva bestämma när dom tycker att den lilla klarar av att sova i en stor säng.

Slutsatsen är väl att jag inte ångrar att vi köpte en stor säng redan nu då hon är 1 år och 10 månader. Hon klarade helt enkelt av det nu och det gör nog de flesta barn om föräldrarna ger det lite tid. Man kan sitta i sängen tills dom somnat eller på något annat sätt göra det tryggt att byta säng.
Den största fördelen med att byta bort spjälsängen är att man som förälder kan krypa ner i sängen och läsa en bok eller helt enkelt somna tillsammans med barnet. Det är ju lite svårare att krypa ner i spjälsängen.

//M

Kommentarer
Postat av: jessica

Hej! Vart jag annonym när jag skrev kommentaren om sängen? Haha inte meningen.

Har haft lösenord på bloggen en sväng, men plockade bort det.

Får se om jag sätter tillbaka det sen men isf är det bara att fråga efter lösen om du vill läsa:)



Allt bra med er annars?

2010-10-30 @ 22:22:19
URL: http://jessicabvall.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback